Klaar om ook jouw organisatie in de volgende versnelling te zetten?
In Nederland zijn heel veel winkels die tweedehands spullen verkopen onder het predicaat kringloopwinkel of -hal. Echter slechts een gedeelte daarvan voldoet aan de voorwaarden van de branchevereniging BKN. Denk hierbij bijvoorbeeld aan product- en materiaalhergebruik en de begeleiding van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze winkels krijgen het Keurmerk Kringloopbedrijven. Maar welke consument kent dat?
De officiële kringloopwinkels opereren onder eigen namen als Rataplan, Het Goed, 2Switch, KringloopCentrum, in totaal wel meer dan 50 verschillende namen. Hoe kun je dan toch eenheid brengen en laten zien dat een winkel een officiële kringloopwinkel is? Wij ontwikkelden daarom een paraplumerk: 100% Kringloop! Alleen een winkel die aan alle voorwaarden voldoet en het BKN keurmerk heeft behaald, mag zich 100% Kringloop! noemen. En dat ook laten zien!
We ontwikkelden het logo, de iconen Mens en Milieu, het 100%Kringloop! stempel en de pay-off ‘Elke dag anders’. Samen met BKN bekeken we welke POS-materialen en andere items er voor de 100%Kringloop! winkels benodigd zijn. Alle uitingen werden vanuit de nieuwe huisstijl ontwikkeld en ondergebracht in een huisstijlhandboek.
Om 100%Kringloop! te introduceren bij de doelgroep ontwikkelden we de Facebookcampagne "Dat voelt dubbel zo goed." Je aankoop voelt dubbel zo goed want je kiest voor bewust duurzaam én de 100% Kringloopwinkel heeft voor iedereen wel een werkplek. De opvallende campagne, gemaakt met allemaal vrijwilligers, had ondanks het beperkte budget een heel groot bereik.
Na de landelijke introductie maakten we de succesvolle Facebook campagne en alle campagnematerialen voor de Nationale Kringloopdag. We bewaken de huisstijl, zorgen voor verdere uitrol en ontwikkelen waar gevraagd, zoals bij het jubileum, nieuwe uitingen.